Notat for aktionsforsknings- og praksisudviklingsprojekt: - et forsøg på at fremme de studerendes deltagelse og engagement i undervisningen på Pædagoguddannelsen

Project Details

Description

Ønsket var at øge de studerendes engagement i undervisningen ud fra en oplevelse af, at det var en stor mangel på nærvær. Det er problematisk, hvis vi i undervisningsrummet på en relations-baseret uddannelse kun arbejder med relationer på et teoretisk niveau. Desuden kunne vi på PU i KP konstatere store udfordringer med fremmøde – ikke mindst på dagtilbudsspecialiseringerne

Key findings

I forhold til at skabe nærvær, deltagelse og fremmøde kunne vi ved afslutningen af forløbet konstatere, at der var et stort fremmøde. Frafaldet på hele holdet (ca. 75 studerende) gjaldt kun et par studerende, som skulle på barsel.
Dagtilbudstilbudsspecialiseringens status blandt de øvrige specialiseringer har generelt i KP vakt bekymring både blandt undervisere og studerende. Det var i den sammenhæng interessant at opleve, at bekymringen ikke gjorde sig gældende på vores hold. Det var den faglige interesse, der fik større betydning end tanker om status.
På baggrund af evalueringen af forløbet besluttede vi, så vidt muligt, at forsætte strukturen og idéerne i 2. praktiks studiedage. I løbet af 2.praktik var der i øvrigt også et minimalt frafald.
Vi fik ved praktikprøven flere tilbagemeldinger fra praktikvejledere, som bemærkede en styrket refleksionsevne hos de studerende, end de var vant til – med reference til samtalecirklerne.
StatusFinished
Effective start/end date01/02/1601/07/17