Projektet har fokus på, hvordan der med udgangspunkt i fælles analyser af eksisterende viden, faglighed og samarbejdsformer i det pædagogiske arbejde i SFO og skole kan udvikles nye praksisser, der bidrager til at udvikle såvel deltagernes faglighed, læringsmiljøet i skolen samt det tværprofessionelle samarbejde omkring børn og undervisning i skolen. Det overordnede formål med projektet er, via et aktionsforskningsinspireret design, at kvalificere pædagogmedhjælpere og pædagogisk til kollektivt at a) undersøge og analysere egen pædagogiske praksis set i lyset af den nye folkeskolereform og de lokale mulighedsbetingelser b) udvikle og afprøve eksperimenter med nye praksisformer, hvor pædagogmedhjælperes og pædagogers viden og faglighed sættes i spil c) bringe egen faglighed i spil i teamsamarbejdet i skolen.
Projektet kaldes også SFO under forandring PUF
Projektet arbejder med både grundforskning og anvendt forskning.