Activities per year
Project Details
Description
Det enkelte barn i SFO`en har på mange måder frihed under ansvar. Denne form for tillid, frihed under ansvar, vises barnet helt konkret ved at de fleste SFO`er ikke har hegn rundt om SFO-området. Umiddelbart er det meget positivt og tegn på modenhed hos barnet at denne ikke går på ekspedition væk fra SFO-området. Men samtidig rejser det også spørgsmålet, hvorfor går børnene ikke ud og undersøger verden? Er de mentalt hegnet inde og ufrie, når de ikke gør brug af muligheden for at handle og gøre noget uden at spørge først? Det kan hænge sammen med at frihed er en socialiseret værdi, som barnet har eller skal lære at bruge, for barnet kan ikke udleve sin frihed uden andre, da der i mange sammenhænge vil være sociale spilleregler barnet skal forholde sig til. I dette forskningsprojekt tænkes frihedsbegrebet som en værdi, der er på spil i måden at tænke og arbejde med pædagogik.
Layman's description
Fritidspædagogikken. Børns deltagelse i og pædagogers arbejde med fritidspædagogik.
Key findings
Frihed, Demokratiskdannelse, Pædagogik, Fritidspædagogik
Short title | Frihed og børn |
---|---|
Status | Finished |
Effective start/end date | 01/03/22 → 01/06/23 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
- health, nutrition and quality of life
- schools, courses and institutions
- children and youth
Activities
- 1 Lecture or presentation
-
Leisure pedagogy, conversation, and leisure pedagogical paradox
Nørgaard, F. (Introductory speaker)
7 Mar 2024Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
File