Perspektiver på frihed og børn i fritidspædagogik

Project Details

Description

Det enkelte barn i SFO`en har på mange måder frihed under ansvar. Denne form for tillid, frihed under ansvar, vises barnet helt konkret ved at de fleste SFO`er ikke har hegn rundt om SFO-området. Umiddelbart er det meget positivt og tegn på modenhed hos barnet at denne ikke går på ekspedition væk fra SFO-området. Men samtidig rejser det også spørgsmålet, hvorfor går børnene ikke ud og undersøger verden? Er de mentalt hegnet inde og ufrie, når de ikke gør brug af muligheden for at handle og gøre noget uden at spørge først? Det kan hænge sammen med at frihed er en socialiseret værdi, som barnet har eller skal lære at bruge, for barnet kan ikke udleve sin frihed uden andre, da der i mange sammenhænge vil være sociale spilleregler barnet skal forholde sig til. I dette forskningsprojekt tænkes frihedsbegrebet som en værdi, der er på spil i måden at tænke og arbejde med pædagogik.

Layman's description

Fritidspædagogikken. Børns deltagelse i og pædagogers arbejde med fritidspædagogik.

Key findings

Frihed, Demokratiskdannelse, Pædagogik, Fritidspædagogik
Short titleFrihed og børn
StatusFinished
Effective start/end date01/03/2201/06/23

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • health, nutrition and quality of life
  • schools, courses and institutions
  • children and youth