Ph.d. projektet undersøger forskellige skole-og landbrugssamarbejder i Danmark og motivation, læringsmål og værdier blandt landmænd og lærere, som arbejder sammen for at fremme børns forståelse for mad, natur, landbrug og bæredygtighed. Ph.d. studiet er baseret på fire casestudier og en gennemgang af danske undervisningsmaterialer inden for fødevarer, landbrug og bæredygtighed.
Samarbejdet mellem skoler og landbruget kan være med til at give børn en forståelse for maden, naturen og bæredygtig udvikling. Fire case studier og en bredere analyse af udviklingsmulighederne i landbrugs- og skolesamarbejde giver bud på hvordan samarbejdet kan se ud og kobles til Uddannelse for Bæredygtig Udvikling.
Gårdbesøg og elevernes egne eksperimenter på gården og i klassen har til formål at påvirke maddannelse og forståelse for økologi og landbrug. Andre vigtige læringsmål er at bidrage til elevernes sociale færdigheder og faglige forståelse af komplekse teoretiske termer gennem virkelighedsnære aktiviteter. Ph.d. projektet opstiller en række forslag til hvordan man kan koble samarbejde med landbruget og andre virksomheder med læring omkring bæredygtighed, medborgerskab og opnå en række faglige mål i folkeskolen. Der er dog behov for, at der udvikles undervisningsmateriale, som gør disse forslag mere konkrete og at lærere, der skal i gang med at implementere skolereformen, bliver bedre klædt på til dette samarbejde og til at arbejde med landbrugsemner og bæredygtig udvikling i forhold til landbrug og mad
Short title | Farm-to-School |
---|
Acronym | Farm2School |
---|
Status | Finished |
---|
Effective start/end date | 03/01/11 → 30/04/14 |
---|