Project Details
Description
Projektets empiriske fundament er et internt pilotstudie fra VIA med data i form af surveys, klasseobservationer og semistrukturerede interviews med lærere og elever. Dataindsamlingen blev designet med inspiration fra blandt andet expectancy-value motivationsteorien, for at belyse hvilke drivkræfter eleverne havde for motivation og deltagelse i naturfagsundervisningen. Data indikerer blandt andet en tendens til at drenge begrunder deres motivation som interessedrevet, hvor piger i højere grad gør brug af nytteværdiargumenter, fx at naturfag er nødvendige for en specifik uddannelse. Det var desuden tydeligt at elevernes indbyrdes sociale dynamikker og holdninger til naturfagene og deres naturfagsinteresserede klassekammerater, har en stor og hidtil underbelyst betydning for elevers ageren i naturfagene, samt at dette særligt gør sig gældende for pigerne. I dette projekt støttet af LB fonden med 250.000 DKK vil vi belyse dette fænomen nærmere. Projektets vil gennem survey og interviews med elever forsøge at afdække sammenhængen mellem udskolingselevers sociale identitet og udvikling af en science identitet, med særligt fokus på betydningen af køn. De samlede konklusioner vil blive formidlet til relevante aktører - herunder naturfagslærerstuderende - med henblik på at udvikle pædagogikken og didaktikken i naturfagsundervisningen i en mere kønsklog retning.
Status | Active |
---|---|
Effective start/end date | 01/01/24 → 31/12/24 |
Links | https://www.lbforeningen.dk/uddelinger-og-fonde-ny/lb-fonden/uddelinger/2023 |
Keywords
- gender/gender differences