Praksisforankrede og samskabende professionsbachelorprojekter

Project Details

Description

Baggrund
Praksisintegration og co-creation/samskabelse som del af professionsuddannelse er både i den internationale forskningslitteratur og i de nyeste studieordninger for lærer- pædagog og socialrådgiveruddannelserne identificeret som et centralt udviklingsområde, og der har gennem de eneste år været en vifte af mindre, ikke koordinerede, initiativer for at integrere og samarbejde med professionens praksis i forbindelse med professionsbachelorprojekter i de tre uddannelser i VIA. Men der er et stort behov for øget indsigt i både uddannelsespecifikke og uddannelsesovergribende muligheder og udfordringer for fælles læring og værdiskabelse i sådanne kontekster, hvor studerende og praktikere fra
professionen samarbejder med deres forskellige kompetencer om en fælles målsætning.

Forskningsspørgsmål
Komparativ analyse:
• Hvilke udfordringer og muligheder kan identificeres i relation til praksisintegrering i de studerendes arbejde med professionsbachelorprojektet
ved sammenligning af de nuværende beskrivelser og tiltag i de tre uddannelser?

I en kontekst af en række konkrete samskabelsesinitiativer:
• Hvordan giver disse ”aktioner” mening for de forskellige aktører: studerende, undervisere og praktikere fra professionen?
• Hvilke udbytte/værdi - eller mangel på samme - tilskriver de professionelle i praksis deres deltagelse i samskabelsesprojektet,
og hvilke kompetencer oplever de, at de udfordres på og udvikler gennem samarbejdet?
• Hvilket udbytte/værdi – eller mangel på samme – fremhæver de studerende fra deres deltagelse i samskabelsesprojektet, og hvilke kompetencer oplever de, at de udfordres på og udvikler gennem samarbejdet?
• Hvilke forståelser af samskabelse som et element i professionsuddannelse generelt og professionsbachelorprojektet specifikt fremstår blandt studerede, professionelle fra praksis og UC-undervisere?
StatusFinished
Effective start/end date01/01/1630/12/17

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.