Project Details
Description
Studiet er en spørgeskemaundersøgelse af kursister oplevelser et træningskursus på 6 dage i professionel relationskompetance. Fokus for undersøgelsen er hvordan er deltagernesegen opfattelse af deres adfærd i forskellige relationelle situationer? og om det er muligt at se nogen ændring i den opfattelse før og efter et 6 ugers træningsforløb.
Studiet følger et design, hvor vi har målt både før og efter indsatsen. Vi har målt på samme måde hver gang, for at kunne vise forskel fra start til slut, for at have et sammenligneligt mål for de generelle ændringer for at kunne dokumentere om der er en effekten af kursusindsats og kursusudbytte hos deltagerne. Simple for- og eftermalinger, som gør det muligt at identificere en forandring, kaldes typisk resultat- eller virkningsevaluering.
Datamaterialet består af
To spørgeskemaundersøgelser, et skema udsendt før kurset og et skema udsendt efter kurset.
Første spørgeskemaundersøgelse er foretaget fra 2020-2022, og er efterfølgende forlænget til foråret 2023.
Baggrundsvariable:
Aldre; Køn, Professionområde, arbejdserfaring, viden fra andre kurser
Mål for viden og ord om relationskompetance:
7 spørgsmål som handler om at kunne forklare og sætte ord på relationskompetance. Alle 7 spørgsmål indledes med: ” I mit arbejde kan jeg forklare……..,”
Mål for relationskompetente handlinger:
8 spørgsmål som handler om forskellige situationer som beskrivelser muligheder for relationelle handlinger. Alle 8 spørgsmål indledes med: ”Når jeg er sammen med børn/ borger…
Studiet følger et design, hvor vi har målt både før og efter indsatsen. Vi har målt på samme måde hver gang, for at kunne vise forskel fra start til slut, for at have et sammenligneligt mål for de generelle ændringer for at kunne dokumentere om der er en effekten af kursusindsats og kursusudbytte hos deltagerne. Simple for- og eftermalinger, som gør det muligt at identificere en forandring, kaldes typisk resultat- eller virkningsevaluering.
Datamaterialet består af
To spørgeskemaundersøgelser, et skema udsendt før kurset og et skema udsendt efter kurset.
Første spørgeskemaundersøgelse er foretaget fra 2020-2022, og er efterfølgende forlænget til foråret 2023.
Baggrundsvariable:
Aldre; Køn, Professionområde, arbejdserfaring, viden fra andre kurser
Mål for viden og ord om relationskompetance:
7 spørgsmål som handler om at kunne forklare og sætte ord på relationskompetance. Alle 7 spørgsmål indledes med: ” I mit arbejde kan jeg forklare……..,”
Mål for relationskompetente handlinger:
8 spørgsmål som handler om forskellige situationer som beskrivelser muligheder for relationelle handlinger. Alle 8 spørgsmål indledes med: ”Når jeg er sammen med børn/ borger…
Layman's description
Dette studie tager afsæt i ICDPs antagelser om, hvad det vil sige at have god relations kompetence.
Fokus for undersøgelsen er deltagernes egen opfattelse af deres adfærd i forskellige relationelle situationer, altså ikke om denne vurdering er rigtig eller forkert.
Fokus for undersøgelsen er deltagernes egen opfattelse af deres adfærd i forskellige relationelle situationer, altså ikke om denne vurdering er rigtig eller forkert.
Key findings
I første runde er der distribueret i alt 454 spørgeskemaer, med 285 gennemførte bevarelser, hvilket giver en svar% på 37,1%. I 2. runde er der distribueret ialt 389 skemaer i med 164 gennemførte besvarelser, hvilket giver en svar % på 28,6%.
I første indsamlingsperiode var der ialt 42 kursister som både havde besvar 1. og 2. runde. I 2. indsamlingsperiode kom der ydereliger besvarelser til, hvor samme kursit havde besvaret på 1. og 2. runde (2. indsamlingsrunde er under bearbejdning).
I resultater fra begge indsamlingsrunder er ved at blive publiceret
I første indsamlingsperiode var der ialt 42 kursister som både havde besvar 1. og 2. runde. I 2. indsamlingsperiode kom der ydereliger besvarelser til, hvor samme kursit havde besvaret på 1. og 2. runde (2. indsamlingsrunde er under bearbejdning).
I resultater fra begge indsamlingsrunder er ved at blive publiceret
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 04/05/20 → 17/05/23 |
Keywords
- relations