Project title Sci-Vi 360 - Science Vizualisation - 360 graders visuel videnskabsformidling

  • Søndergaard, Sia (Principle researcher)
  • Greve, Linda (Co-researcher)
  • Glaser, Hannibal (Principle researcher)
  • Jakobsen, Jørgen (Co-researcher)
  • Vistisen, Peter (Co-researcher)

Project Details

Description

The Animation Workshop/VIA UC (TAW) undersøger i samarbejde med Phenomenal Viborg, Science Museerne i Århus/Aarhus Universitet, AAlborg Universitet og virksomheden Creative Flow muligheden for produktion og fremvisning af 360 graders visuel videnskabsformidling på
Steno museets planetarium i Aarhus, samt tranformation af det visuelle materiale til mobile VR multi-user udstillinger som kan opsættes på festivaller, biblioteker og andre udstillingssteder. Produktionerne skal rejse og anvendes i mange forskellige formidlingssituationer. Målgruppen er den brede befolkning i rigsfællesskabet. Projektet vil benytte det unikke planetarielærred og mulighederne i VR verdener til at lave fængende visualiseringer, der inviterer publikum til at blive begravet i blomsterflor, rejse ind i en celle, eller helt ned på havets bund.
Fordelen ved 360 graders oplevelser er at den besøgende bliver nedsunket i et visuelt univers og bliver omfavnet af oplevelsen på en måde som man ikke gør med traditionel video. Formatet giver særligt gode forudsætninger for at inddrage og engagere publikum følelsesmæssigt, da man i en 360 graders oplevelse har fornemmelsen af selv at være tilstede i indholdet.
I 2021 påbegyndte vi research og ide-udvikling.
Short titleSci-Vi 360
StatusFinished
Effective start/end date01/04/2131/01/24

Collaborative partners

  • Creative Flow (Project partner)
  • Aarhus University (Joint applicant)
  • University College of Nothern Denmark (Project partner)
  • Phenomenal Viborg (Joint applicant)
  • Aalborg University

Keywords

  • Media, communication and languages
  • Sci- Vi Community

    Søndergaard, S. (Principle researcher), Sabra, J. B. (Co-researcher), Végső, Á. (Co-researcher) & Vistisen, P. (Principle researcher)

    01/01/1801/01/25

    Project: Development project/ Innovation