Rollespil som kreativ og motiverende læringsform

  • Asmussen, Jørgen Bering (Co-researcher)
  • Gjedde, Lisa (Principle researcher)
  • Kjærgaard, Hanne Wacher (Principle researcher)

Project Details

Description

Forskningsprojekt om anvendelse af rollespil som didaktisk platform for fagenes undervisning i folkeskolen. Rollespil er defineret ved en æstetisk elevinvolverende tilgang, hvor et fastlagt game set-up og en narrativ ramme lader eleverne møde faglige udfordringer i faste rollekonstellationer. Projektet hviler på analyser af forsøg i folkeskolen, efterskolen og har været afprøvet af lærerstuderende i praktik. Centrale resultater i afprøvningen er, at den didaktiske tilgang virker motiverende i kraft af spilelementet, og især drengene har vist stor interesse. Tillige viser forsøg i efterskolen, at såkaldt 'skæve' børn med diagnoser ofte har meget stort læringsudbytte af rollespil
StatusFinished
Effective start/end date01/01/1330/06/14

Keywords

  • aesthetic learning processes
  • innovative teaching
  • didactics
  • narrativity