Project Details
Description
Projektets formål er at udvikle forskningsforankret viden om, hvordan et samarbejde med børn og unge med autisme og på tværs af skole, PPR og hjem, kan styrke skoletilhør og dermed forebygge skolefravær.
I projektet tages afsæt i forskningsspørgsmålene:
-Hvordan oplever unge med autisme i et retrospektivt perspektiv tilhør og fravær i deres skoleliv samt de voksnes samarbejde herom?
-Hvilke aspekter ved eksisterende samarbejdspraksis med børn og unge og på tværs af skole, PPR og hjem rummer potentiale til at styrke skoletilhør og forebygge skolefravær?
-Hvordan kan et samarbejde med børn og unge og på tværs af skole, PPR og hjem styrke skoletilhør blandt børn og unge med autisme med henblik på forebyggelse af skolefravær?
Projektet er et kvalitativt, tværsektorielt studie med interviews og workshops, der inddrager børn og unge med autisme, forældre samt fagprofessionelle fra skole og PPR.
Projektet bidrager med nye samarbejdsprincipper og -modeller, der kan anvendes i praksis.
I projektet tages afsæt i forskningsspørgsmålene:
-Hvordan oplever unge med autisme i et retrospektivt perspektiv tilhør og fravær i deres skoleliv samt de voksnes samarbejde herom?
-Hvilke aspekter ved eksisterende samarbejdspraksis med børn og unge og på tværs af skole, PPR og hjem rummer potentiale til at styrke skoletilhør og forebygge skolefravær?
-Hvordan kan et samarbejde med børn og unge og på tværs af skole, PPR og hjem styrke skoletilhør blandt børn og unge med autisme med henblik på forebyggelse af skolefravær?
Projektet er et kvalitativt, tværsektorielt studie med interviews og workshops, der inddrager børn og unge med autisme, forældre samt fagprofessionelle fra skole og PPR.
Projektet bidrager med nye samarbejdsprincipper og -modeller, der kan anvendes i praksis.
Status | Active |
---|---|
Effective start/end date | 01/01/25 → 31/12/27 |
Links | https://www.nubu.dk/samarbejdeominklusion |
Collaborative partners
- VIA University College (lead)
- University College Absalon
Keywords
- learning, educational science and teaching