Skrivesucces for elever med og i skriftsprogsvanskeligheder

  • Svendsen, Helle Bundgaard (Principle researcher)
  • Bonderup, Helle (Co-researcher)
  • Dolmer, Grete (Co-researcher)
  • Brok, Lene Storgaard (Principle researcher)
  • Rønberg, Louise (Co-researcher)
  • Brink, Eva Theilgaard (Co-researcher)
  • Mortensen, Pia (Co-researcher)
  • Vangsted, Ulla Olander (Co-researcher)
  • Jensen, Mette Sofie Kirkedal (Co-researcher)
  • Liengaard, Trine (Co-researcher)
  • Fredsø-Rauer, Julie (Co-researcher)
  • Engmose, Stine Fuglsang (Co-researcher)
  • Friis, Kirsten (Co-researcher)
  • Thøgersen, Karina Elsig (Co-researcher)

Project Details

Description

Projekt Skrivesucces har til formål at styrke den skriftlige fremstilling hos elever i skriftsprogsvanskeligheder, herunder ordblinde elever. En netop gennemført kortlægning danner baggrund for udvikling og pilotafprøvning af opkvalificerende materialer, der skal fremme elevernes skriftsproglige kompetence gennem klasseundervisning med skriveundervisningsmetoden Self-Regulated Strategy Development (SRSD). Målet er at skabe evidens for metodens effekt for elever i skriftsprogsvanskeligheder i en dansk kontekst med henblik på at iværksætte tiltag omkring elevernes skrivekompetence på et stærkere evidensgrundlag. Projektet er et nationalt projekt, hvor fageksperter fra seks professionshøjskoler under ledelse af Nationalt Videncenter for Læsning (herunder Nationalt Videnscenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVOL))
samarbejder om projektet. Denne organisering og forankring er væsentlig, da det skaber mulighed for formidling af projektets resultater til grundskolens praksis gennem lærer-, efter- og videreuddannelse.
Short titleSkrivesucces
StatusActive
Effective start/end date01/08/2330/06/26

Collaborative partners

  • VIA University College (lead)
  • University College Copenhagen
  • Aarhus University
  • UCL University College
  • Nationalt Videnscenter for læsning
  • Nationalt Videncenter for Læsning
  • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • University College of Nothern Denmark

Keywords

  • school