Skrivesucces for elever med og i skriftsprogsvanskeligheder

  • Rønberg, Louise Flensted-Jensen (Co-researcher)
  • Svendsen, Helle Bundgaard (Principle researcher)
  • Dolmer, Grete (Co-researcher)
  • Bonderup, Helle (Co-researcher)
  • Brink, Eva Theilgaard (Co-researcher)
  • Engmose, Stine Fuglsang (Co-researcher)
  • Mortensen, Pia (Co-researcher)
  • Christiansen, Charlotte (Co-researcher)
  • Liengaard, Trine (Co-researcher)
  • olander, ulla (Co-researcher)
  • Fredsø, Julie (Co-researcher)
  • Kirkedal Jensen, Mette Sofie (Co-researcher)
  • Skov, Lene Illum (Co-researcher)
  • Elsig Thøgersen, Karina (Co-researcher)
  • Friis, Kirsten (Co-researcher)

Project Details

Description

Projekt Skrivesucces har til formål at styrke den skriftlige fremstilling hos elever i skriftsprogsvanskeligheder, herunder ordblinde elever. En netop gennemført kortlægning danner baggrund for udvikling og pilotafprøvning af opkvalificerende materialer, der skal fremme elevernes skriftsproglige kompetence gennem klasseundervisning med skriveundervisningsmetoden Self-Regulated Strategy Development (SRSD). Målet er at skabe evidens for metodens effekt for elever i skriftsprogsvanskeligheder i en dansk kontekst med henblik på at iværksætte tiltag omkring elevernes skrivekompetence på et stærkere evidensgrundlag. Projektet er et nationalt projekt, hvor fageksperter fra seks professionshøjskoler under ledelse af Nationalt Videncenter for Læsning (herunder Nationalt Videnscenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVOL) samarbejder om projektet. Denne organisering og forankring er væsentlig, da det skaber mulighed for formidling af projektets resultater til grundskolens praksis gennem lærer-, efter- og videreuddannelse.
StatusActive
Effective start/end date01/08/2330/06/26

Collaborative partners

  • VIA University College
  • University College Absalon
  • UCL University College
  • University College South Denmark
  • University College of Nothern Denmark
  • Nationalt Videncenter i læsning (lead)
  • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder