Project Details

Description

Forskning i Meningsfuld idrætsundervisning har særligt de seneste år været interesseret i at udvikle pædagogiske principper til at fremme elevernes meningsfulde oplevelser (Fletcher & Ní Chróinín, 2021). De pædagogiske principper har dog primært afsæt i en angelsaksisk uddannelseskontekst, og fokus på elevers refleksive oplevelser. Dertil kommer, at forskningen i Meningsfuld idrætsundervisning ikke har beskæftiget sig med de yngste børn i skolen, hvor kropslige interaktioner er særligt udtalte (Evans, 2004; Ward, 2012), og forskellige værdier og holdninger kropsliggøres (Azzarito & Sterling, 2010) på både eksplicitte og kropslige måder.

På den baggrund har nærværende Ph.d.-projekt til formål at undersøge hvordan idrætslærere i et embodied perspektiv kan fremme indskolingselevers meningsfulde oplevelser i idrætsundervisningen i en dansk skole.

Målet er at udvikle en embodied forståelse for undervisning, der kan fremme elevernes meningsfulde oplevelser i idræt i en dansk folkeskole i alderen 6-9 år, samt skabe didaktiske principper for undervisning, der kan fremme indskolingselevers meningsfulde oplevelser i idræt i et embodied perspektiv.

Ph.d.-projektet tager afsæt i et eksisterende aktionsforsk-ningsprojekt ”Mere Meningsfuld Idrætsundervisning” (MMI), der har til formål at formål at udvikle og forandre praksis i idrætsfaget, så elever allerede i indskolingen har idrætsundervisning, som opleves vedkommende og meningsfuld.
Nærværende projekt anvender aktionsforskning, hvor idrætslærere og forsker gennem fælles eksperimenter og refleksioner udvikler og afprøver nye måde at undervise på (Nielsen & Nielsen, 2015). Aktionsforskningens opbygning er struktureret som en cyklus, der veksler mellem workshops, hvor idrætslærerne og forsker i fællesskab udvikler idéer og viden, idrætslærernes praktiske eksperimenter i undervisningen, og refleksion over den praktiske undervisning. Foruden observationsnoter af praktiske eksperimenter i idrætsundervisningen benytter nærværende Ph.d.-projekt sig også af uformelle samtaler med både idrætslærerne og eleverne, for at få et nærmere indblik i børnenes oplevelser af idrætslærernes undervisningseksperimenter.



StatusActive
Effective start/end date02/01/2302/01/26

Collaborative partners

Keywords

  • public school
  • IAPS

    Volshøj, E. (Paricipant)

    18 Sept 202322 Sept 2023

    Activity: Participating in or organising an event typesConference

    File