Teknologisk dannelse

    Project Details

    Description

    Formålet med dette projekt er:
    1. At problematisere de mangetydige forståelser omkring begrebet teknologiforståelse i skolens naturfagsundervisning
    2. At komme med en forskningsbaseret definition på teknolo-gisk dannelse, og hvordan der kan undervises i dette i natur-fagsundervisning.
    3. Levere proof-of-concept for undervisning i teknolgisk dannelse i læreruddannelsens naturfag.

    Projektet er relevant, fordi teknologiundervisning er et centralt element i skolens naturfagsundervisning. Med det nye STEM-begreb er der opstået et behov for at præcisere, hvad teknologi undervisning er i sig selv, og i relation til science, engineering og matematik.

    Endvidere mangler der et veludbygget didaktisk sprog til at beskrive det indholdsmæssige i teknologiundervisning i relation til STEM.

    Forskningsspørgsmål
    1. Hvilke forskellige forståelser af teknologi findes i skolens naturfagsundervisning?
    2. Hvad er en operativ definition af teknologisk dannelse, som kan ligge til grund for undervisning i teknologi i STEM-faglig undervisning?
    3. Hvordan skal der undervises i teknologi i læreruddannel-sens naturfag?

    StatusFinished
    Effective start/end date01/03/2001/07/21

    Collaborative partners

    • Aarhus University
    • VIA Forsknings- og udviklingscenter for pædagogik og medborgerskab (lead)

    Keywords

    • natural science
    • scientific courses