Project Details
Description
projektet interesserer sig for, hvilke indsatser, der konkret eksisterer i en dansk kommune, hvordan og ud fra hvilke bevæggrunde, de er iværksat, og hvilken betydning, det får for det professionelle arbejde (læringskonsulenten, den interne ressourceperson, skolelederen, forældrene) samt for de børn, indsatserne retter sig imod.
Forskningsspørgsmål:
Hvilke trivselsindsatser, metoder og tilgange kan identificeres i Viborg kommune, hvilke børn og familier retter de sig imod, hvilke aktører er involveret, og hvordan samarbejdes på tværs?
- Skoleområdet (fase 1)
- Det sociale område (fase 2)
- Småbørnsområdet (fase 3)
Metoder:
1) Dokumentstudier – af kommunens hjemmeside ift beskrivelser af diverse trivselsindsatser samt tre cases på skoler (hvad har I af trivselsindsatser, tilgange og metoder). Midtby, landdistrikt.
2) Interviews af udvalgte eksterne ressourcepersoner (fremskudt socialrådgiver, læringskonsulent, psykolog) – hvordan arbejdes der med trivsel i Viborg Kommune?
3) Interviews af udvalgte interne ressourcepersoner (gatekeeper fra ledelsen spørges om hvem) – hvordan arbejder I med trivsel på jeres skole?
4) Interviews af lærere og pædagoger – vi vil dernæst forfølge nogle af de trivselsindsatser, vi får kendskab til – de professionelles oplevelser (både cases på børn (og familier) i trivsel og i mistrivsel).
Forskningsspørgsmål:
Hvilke trivselsindsatser, metoder og tilgange kan identificeres i Viborg kommune, hvilke børn og familier retter de sig imod, hvilke aktører er involveret, og hvordan samarbejdes på tværs?
- Skoleområdet (fase 1)
- Det sociale område (fase 2)
- Småbørnsområdet (fase 3)
Metoder:
1) Dokumentstudier – af kommunens hjemmeside ift beskrivelser af diverse trivselsindsatser samt tre cases på skoler (hvad har I af trivselsindsatser, tilgange og metoder). Midtby, landdistrikt.
2) Interviews af udvalgte eksterne ressourcepersoner (fremskudt socialrådgiver, læringskonsulent, psykolog) – hvordan arbejdes der med trivsel i Viborg Kommune?
3) Interviews af udvalgte interne ressourcepersoner (gatekeeper fra ledelsen spørges om hvem) – hvordan arbejder I med trivsel på jeres skole?
4) Interviews af lærere og pædagoger – vi vil dernæst forfølge nogle af de trivselsindsatser, vi får kendskab til – de professionelles oplevelser (både cases på børn (og familier) i trivsel og i mistrivsel).
Key findings
Forventede resultater: Afdækning af forskellige trivselsindsatser og –ressourcepersoner i en dansk kommune (Viborg Kommune)
Short title | Trivselsindsatser |
---|---|
Status | Finished |
Effective start/end date | 01/01/24 → 01/05/24 |
Keywords
- children and youth