Project Details
Description
Projektet gennemføres i to spor, hvoraf –
A) Ambassadørmodellen bliver konsolideret og videreudviklet
B) Et lektionskatalog bliver udviklet, afprøvet og etableret
A) I Nordisk Netværk for Nabosprogsdidaktik er ambassadørmodellen blevet udviklet over en årrække. Modellen faciliterer, at lærerstuderende og undervisere som nabosprogsambassadører kan besøge en læreruddannelse ved en nordisk partnerinstitution med et ophold på 5 dage. Partnerinstitutionen forpligter sig på at tage imod en mindre gruppe nabosprogsambassadører og inviterer dem ind i den aktuelle undervisning og andre aktiviteter, hvor der vil være særligt fokus på nabosprogs- og nabokulturforståelse. De studerende får lejlighed til at gennemføre autentisk, fagligt baseret nabosprogskommunikation samt et realistisk indblik i nabolandets modersmålsundervisning. I samarbejde med de studerende på værtsinstitutionen vil ambassadørstuderende gennemføre nabosprogskommunikation i praksis kombineret med teoretisk refleksion over nabosprogsforståelse, såvel i forhold til de lærerstuderendes egen nabosprogskompetence som i forhold til nabosprogsundervisning i modersmålsfaget. Hermed skabes der enestående muligheder for at udvikle didaktiske metoder på nabosprogsområdet. Den autentiske dimension i disse forløb med nabosprogsforståelse og nabosprogsdidaktik, skal stimulere de studerendes indsigt og attitude til nordiske sprog og kulturer, på måder der opmuntrer dem til selv at undervise i og arbejde med nabosprog i deres kommende profession som modersmålslærere. Den aktuelle bevilling fra Nordisk Ministerråd har som mål at videreudvikle ambassadørmodellen og den undervisning, som foregår på læreruddannelserne i forbindelse med besøgene i løbet af 2023-2024.
B) Undersøgelser fra de senere årtier viser, at nordiske grundskolelærere ikke er tilstrækkeligt udrustede i forhold til at kunne integrere nabosprog og nabokultur i deres modersmålsundervisning. En norsk undersøgelse peger på, at omkring en tredjedel af de adspurgte norsklærere positivt kan vurdere deres kompetence til at undervise i nabosprog (Pran og Ukkelberg: 2011). En lignende tendens bekræftes i svensk kontekst af en undersøgelse fra Lärarnas Riksförbund fra 2012. Her angiver en tredjedel af lærere på högstadiet og 10% af mellemstadiet, at de har kompetence til at undervise i nabosprog (Lärarnas Riksförbund: 2012). Den vigtigste målsætning for Nordisk Netværk for Nabosprogsdidaktik består i at udvikle nye metoder til nabosprogsundervisning for lærerstuderende, tilpasset de nationale grunduddannelsers eksisterende strukturer. Det involverer en gentænkning af den dobbeltdidaktiske dimension, hvor lærerstuderendes muligheder for at tilegne sig nabosprogsforståelse og nabokulturforståelse kobles med tilsvarende, opdaterede metoder til nabosprogsundervisning. Den aktuelle bevilling fra Nordisk Ministerråd muliggør projektets anden centrale opgave, som er at udvikle, afprøve og vurdere såvel velkendte som nye metoder til nabosprogsundervisning samt beskrivelser af undervisningsforløb, tekstforslag med mere. Resultaterne heraf indgår i etableringen af et lektionskatalog, som skal kunne tilgås af undervisere ved de nordiske læreruddannelser, subsidiært nordiske grundskolelærere. Det er et mål, at lektionskataloget skal kunne tilgås på www.nabosprogsdidaktik.dk. og andre platforme, hvor det funktionelt, fagligt og æstetisk kan opfylde sin nabosprogsdidaktiske opgave som ressource til nabosprogsundervisningen på de nordiske læreruddannelser.
A) Ambassadørmodellen bliver konsolideret og videreudviklet
B) Et lektionskatalog bliver udviklet, afprøvet og etableret
A) I Nordisk Netværk for Nabosprogsdidaktik er ambassadørmodellen blevet udviklet over en årrække. Modellen faciliterer, at lærerstuderende og undervisere som nabosprogsambassadører kan besøge en læreruddannelse ved en nordisk partnerinstitution med et ophold på 5 dage. Partnerinstitutionen forpligter sig på at tage imod en mindre gruppe nabosprogsambassadører og inviterer dem ind i den aktuelle undervisning og andre aktiviteter, hvor der vil være særligt fokus på nabosprogs- og nabokulturforståelse. De studerende får lejlighed til at gennemføre autentisk, fagligt baseret nabosprogskommunikation samt et realistisk indblik i nabolandets modersmålsundervisning. I samarbejde med de studerende på værtsinstitutionen vil ambassadørstuderende gennemføre nabosprogskommunikation i praksis kombineret med teoretisk refleksion over nabosprogsforståelse, såvel i forhold til de lærerstuderendes egen nabosprogskompetence som i forhold til nabosprogsundervisning i modersmålsfaget. Hermed skabes der enestående muligheder for at udvikle didaktiske metoder på nabosprogsområdet. Den autentiske dimension i disse forløb med nabosprogsforståelse og nabosprogsdidaktik, skal stimulere de studerendes indsigt og attitude til nordiske sprog og kulturer, på måder der opmuntrer dem til selv at undervise i og arbejde med nabosprog i deres kommende profession som modersmålslærere. Den aktuelle bevilling fra Nordisk Ministerråd har som mål at videreudvikle ambassadørmodellen og den undervisning, som foregår på læreruddannelserne i forbindelse med besøgene i løbet af 2023-2024.
B) Undersøgelser fra de senere årtier viser, at nordiske grundskolelærere ikke er tilstrækkeligt udrustede i forhold til at kunne integrere nabosprog og nabokultur i deres modersmålsundervisning. En norsk undersøgelse peger på, at omkring en tredjedel af de adspurgte norsklærere positivt kan vurdere deres kompetence til at undervise i nabosprog (Pran og Ukkelberg: 2011). En lignende tendens bekræftes i svensk kontekst af en undersøgelse fra Lärarnas Riksförbund fra 2012. Her angiver en tredjedel af lærere på högstadiet og 10% af mellemstadiet, at de har kompetence til at undervise i nabosprog (Lärarnas Riksförbund: 2012). Den vigtigste målsætning for Nordisk Netværk for Nabosprogsdidaktik består i at udvikle nye metoder til nabosprogsundervisning for lærerstuderende, tilpasset de nationale grunduddannelsers eksisterende strukturer. Det involverer en gentænkning af den dobbeltdidaktiske dimension, hvor lærerstuderendes muligheder for at tilegne sig nabosprogsforståelse og nabokulturforståelse kobles med tilsvarende, opdaterede metoder til nabosprogsundervisning. Den aktuelle bevilling fra Nordisk Ministerråd muliggør projektets anden centrale opgave, som er at udvikle, afprøve og vurdere såvel velkendte som nye metoder til nabosprogsundervisning samt beskrivelser af undervisningsforløb, tekstforslag med mere. Resultaterne heraf indgår i etableringen af et lektionskatalog, som skal kunne tilgås af undervisere ved de nordiske læreruddannelser, subsidiært nordiske grundskolelærere. Det er et mål, at lektionskataloget skal kunne tilgås på www.nabosprogsdidaktik.dk. og andre platforme, hvor det funktionelt, fagligt og æstetisk kan opfylde sin nabosprogsdidaktiske opgave som ressource til nabosprogsundervisningen på de nordiske læreruddannelser.
Short title | NMR2023-2024 |
---|---|
Status | Active |
Effective start/end date | 02/01/23 → 31/12/24 |
Keywords
- learning, educational science and teaching