Ultra Nyt: Vidensformidling og brugerforståelse

Project Details

Description

Projektet består af to dele:

Første del belyser Ultra Nyts arbejde med vidensformidling til afgrænsede målgrupper (børn i alderen 9-14 år), og hvordan formidlingen virker, set fra børnenes perspektiv.

Vi ønsker at blive klogere på både afsender- og modtagersiden: Hvordan arbejder man fra Ultras side med at lave vidensformidling i øjenhøjde med børnene? Og hvordan afkoder børnene formidlingen?

Denne del undersøger derfor med Ultra Nyt som case:

1. Hvordan praktiseres vidensformidling til børn i alderen 9-14 år?
2. Hvordan påvirker forskellige former for vidensformidling (via tekst, ekspert, vært og speak) børnenes forståelse af en problemstilling?
3. Hvordan påvirker forskellige former for vidensformidling (via tekst, ekspert, vært og speak) børnenes oplevelse af troværdighed?

Andel del undersøger Ultra Nyts arbejde med brugerforståelse. Særligt interessant er her redaktionens brug af relevansbegrebet som centralt kriterium for udvælgelsen af historier til målgruppen.

Tidligere forskning – herunder også DMJX’ Audience Engagement i praksis-projekt – har peget på relevans som afgørende element i den digitale medievirkelighed. Men det er uklart, hvordan journalister i det daglige operationaliserer begrebet i forhold til specifikke målgrupper.

Denne del undersøger derfor med Ultra Nyt som case:

1. Hvordan fortolker journalister og redaktører relevansbegrebet i arbejdet med målgruppen 9-14-årige børn?
2. Hvordan omsætter redaktionen arbejdet med relevans til konkrete
historier? Fokus på målgruppespecifikke greb og historietyper.
StatusActive
Effective start/end date01/01/2430/09/25

Collaborative partners

Keywords

  • Media, communication and languages