Project Details

Description

Projektet refererer til FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling: mål nummer 4 om kvalitet i uddannelse og mål nummer 10 om at mindske ulighed og skabe lige deltagelsesmuligheder for alle. At mindske ulighed og skabe lige deltagelsesmuligheder for alle handler også om at mindske forskelle i trivsel. Dette projekt interesserer sig derfor for, hvad kvalitet i uddannelse er på førskole-området (internationalt) og dagtilbudsområdet (nationalt), og hvilke muligheder der ligger i at arbejde med et radikalt børneperspektiv i en verdensvendt pædagogik på tværs af lande, kulturer og samfund.

Projektet efterfølger et udviklingsprojekt med titlen ’Verdens venner’, som førte til produktion af børnebøger om handlende børns hverdagsliv i børnehaver i henholdsvis Danmark, Tanzania og Norge – med afsæt i specifikke børns fortællinger om deres børnehavehverdag.
________________________________________
Forskningsspørgsmål:
Hvad sker der, når børn i dagtilbud gennem børnebøger fra udviklingsprojektet ’Verdens venner’ får mulighed for “at tage på besøg i hinandens hverdagsliv”? Hvad frem-træder i den pædagogik, der udøves i relation til bøgerne? og hvilken betydning har det for børnenes forståelse af sig selv og af at høre til?

Forventede resultater:
Viden om, hvordan børn forstår de glimt af børneliv helt andre steder på kloden, som de får adgang til gennem fortællingerne. Børneliv, hvor vilkårene for at være og lære på nogle punkter er meget anderledes fra det, de kender i det nære. Indsigt i, hvordan bøgerne kan være et vindue fremmed og ukendt, der samtidig forbinder sig til det hjemlige og kendte – nemlig børnehavelivet. Viden om børnenes relationelle trivsel og belonging.

Konkret viden om, hvad der sker, når børnebøgerne bruges i institutionerne. Hvad siger børnene? Hvilke tanker får de? Hvordan rammesætter pædagogerne læsningen, og hvordan responderer pædagogerne på børnenes reak-tioner på bøgerne? Hvilke forståelser, ideer og samtaler springer ud af brugen af materialet?
________________________________________
Genstandsfelt:
Projektet undersøger det pædagogiske arbejde med børnebøgerne i samarbejde med tre pædagoger i et dansk dagtilbud, som ikke har deltaget i udviklingsprojektet. Samarbejdes organiseres i workshops og ved at følge pædagogerne i deres arbejde med materialet i tre forskellige børnegrupper.
Sideløbende observerer vi, hvordan en tanzaniansk børnehave bringer bøgerne i spil i deres hverdag – også her i en anden institution, end den der deltog i udviklingsprojektet.
________________________________________
Samarbejdspartnere:
Børnehaver i Tanzania, Danmark og Norge.
________________________________________
Short titleVerdens venner i et trivselsperspektiv
StatusFinished
Effective start/end date02/01/2331/12/24

Collaborative partners

  • University of Dar es Salaam (Joint applicant)
  • VIA University College (lead)

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • preschools