Projects per year
Project Details
Description
Projektet tager afsæt i en national fremskrivning af ubalancer på det danske arbejdsmarked - ubalancer, som generelt dækker store områder af arbejdsmarkedet, men som inden for velfærdsområderne rummer en særlig bekymring med hensyn til samfundets varetagelse af centrale velfærdsydelser.
Projektet har følgende forskningsspørgsmål:
Kan der identificeres et rationale for de voksne studerendes sporskifte og Livsvalg, som kan belyses inden for diskursen: Det gode liv – Det samfundsmæssige behov
1) Hvordan oplever ansøgere til merituddannelser, at deres livserfaringer og valg fokuseres i vejledningen som en understøttelse af deres sporskifte og valg nummer 2?
2) Hvordan oplever de voksne meritstuderende uddannelsens og undervisningens anerkendelse og udfordring af deres praksiserfaringer?
3) Hvordan oplever underviserne de meritstuderendes forventninger mht. sammenhænge og relevans mellem deres praksisgrundlag og uddannelsens læringsmål og arbejdsformer?
Projektet har følgende forskningsspørgsmål:
Kan der identificeres et rationale for de voksne studerendes sporskifte og Livsvalg, som kan belyses inden for diskursen: Det gode liv – Det samfundsmæssige behov
1) Hvordan oplever ansøgere til merituddannelser, at deres livserfaringer og valg fokuseres i vejledningen som en understøttelse af deres sporskifte og valg nummer 2?
2) Hvordan oplever de voksne meritstuderende uddannelsens og undervisningens anerkendelse og udfordring af deres praksiserfaringer?
3) Hvordan oplever underviserne de meritstuderendes forventninger mht. sammenhænge og relevans mellem deres praksisgrundlag og uddannelsens læringsmål og arbejdsformer?
Key findings
Forventede resultater
Projektet forventes, med et systematisk etableret videns-grundlag, at give indblik i målgruppens motivation, forudsætninger, forventninger og oplevelser med merituddannelsen som en særlig voksenuddannelse, der direkte adresserer de studerendes praksiserfaringer i optagelsesgrundlag såvel som i undervisningen.
Projektet forventes, med et systematisk etableret videns-grundlag, at give indblik i målgruppens motivation, forudsætninger, forventninger og oplevelser med merituddannelsen som en særlig voksenuddannelse, der direkte adresserer de studerendes praksiserfaringer i optagelsesgrundlag såvel som i undervisningen.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 01/01/22 → 31/12/23 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
- education, professions and jobs
Projects
- 1 Finished
-
Videns-grundlag om voksne meritstuderendes sporskifte og uddannelsesvalg nr. 2
Troelsen, C. (Principle researcher) & Beck, M. H. (Principle researcher)
01/08/23 → 31/12/24
Project: Research
File
Activities
- 2 Workshop
-
Netværksdag Sporskifte og merit
Nielsen, B. L. (Paricipant)
7 Feb 2023Activity: Participating in or organising an event types › Workshop
File -
Netværksdag Sporskifte og merit
Beck, M. H. (Paricipant), Troelsen, C. (Paricipant) & Husted, B. (Paricipant)
7 Feb 2023Activity: Participating in or organising an event types › Workshop
File