ZAK i skole

  • Pedersen, Hanne (Principle researcher)
  • Røn, Marie (Co-researcher)
  • Christensen-Dalsgaard, Kirsten (Co-researcher)
  • Lundholm, Claus Kjærboe (Principle researcher)
  • Lind, Mette Strømfeldt (Co-researcher)
  • Alstrup, Heidi (Co-researcher)
  • Sørensen, Helle Maibrit (Co-researcher)

Project Details

Description

Udvikling af kommunikations materiale til brug mellem forældre, børn og PPS, sundhedsplejen, pædagoger og lærer, hvor animationer er en del af materialet. Udgangspunktet i ZAK i skole er, at alle børn og søde og vil gerne lærer. Men skolen er en helt ny verden og som med alle overgange skal børnene hjælpes godt på vej.
VIA's tværfaglige miljø, der understøtter forebyggende og tidlige indsatser. Det faglige miljø består af konsulenter og undervisere, der alle arbejder for dels at styrke områdets videngrundlag og dels implementerer og forankrer bæredygtige løsninger i praksis - sammen med praksis. Vores kompetencevifte er bred, og vi står altid klar til at hjælpe jer.

Layman's description

Udviklingen tager udgangspunkt i bogen ZAK, forfattet af Marie Røn og Kirsten Christensen-Dalsgaard .
Materialet er målrettet børnehaveklasseelever. Det er et materiale med flere temaer, film og opgaver. Hjemmesiden indeholder oversættelser og speak på tre sprog (engelsk, arabisk og farsi) til tekst og film.
Materialet åbner op for mange samtaler med børn og voksne. Der er syv temaer, hvor hvert tema starter med en lille historie, der skal læses højt og samtales om. Det første tema handler om barnet selv, om barnets familie, om andre familieformer, venner og om klassen, om steder, hvor man må larme eller være stille. Andet tema handler om, hvad der gør os glade, sure eller irriterede. Her glider samtalerne hen på nattesøvn, mad og motion. Tredje og fjerde tema handler om venskab, om følelser, konflikter, samværsformer og om forskellighed.

Key findings

Et webaseret multimodalt kommunikationsmateriale
Short titleZAK
AcronymZAK
StatusActive
Effective start/end date01/06/1831/01/25

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions
  • children and youth
  • Media, communication and languages
  • aesthetics, design and media