Æstetik: Skønhedsbobler, sensitive dialoger og samværsmodus

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Kapitlet introducerer til begrebet æstetik og vil diskutere forskellige måder, hvorpå man som pædagog kan understøtte æstetiske og kulturelle processer i dagtilbud. Kapitlet anskuer æstetik som sensitive erfaringer og erkendelser og som et verdensforhold – dvs. at være i og at indgå i dialog med verden gennem en æstetisk samværsmodus. Didaktik knytter her an til at forstå og rammesætte æstetiske processer og til at reflektere over værdier og greb, der understøtter samspil, dialog og æstetiske erfaringer. Endvidere knytter kapitlet æstetik til kulturel deltagelse og finder det centralt at inddrage kategorierne kultur for, med og af børn. Måske kan disse kategorier blive didaktiske pejlemærker for pædagogen?
Original languageDanish
Title of host publicationDagtilbudspædagogik
EditorsChristian Aabroe
Number of pages16
PublisherMunksgaard
Pages109-125
Chapter6
Publication statusAccepted/In press - Jan 2021

Keywords

  • children and youth

Cite this