Abstract
Forskning viser at opsporing, diagnosticering og behandling af demens hos personer med intellektuelle udviklingshandicap er komplekse og adskiller sig væsentligt fra demens i den generelle befolkning. Symptomerne er ofte subtile og vanskelige at adskille fra almindelig aldring og udviklingshæmning (Lautarescu, Holland, & Shahid, 2017). Med den stigende levealder øges risikoen for demens, især blandt personer med Downs Syndrom, som har en markant højere risiko for at udvikle Alzheimers sygdom i en ung alder. Diagnosticering er udfordrende på grund af det allerede lave kognitive funktionsniveau (Salem & Jørgensen, 2013). Da personer med udviklingshæmning ofte bor i bofællesskaber, har det pædagogiske personale behov for metoder til at sikre trivsel og livskvalitet for disse borgere.
Projektets forskningsspørgsmål er som følger: Hvordan kan man via socialpædagogisk viden om udviklingshæmning og sundhedsfaglig viden om demens udvikle social- og sundhedspædagogiske metoder, der øger trivsel og livskvalitet for mennesker med udviklingshæmning og demens?
Projektets forskningsspørgsmål er som følger: Hvordan kan man via socialpædagogisk viden om udviklingshæmning og sundhedsfaglig viden om demens udvikle social- og sundhedspædagogiske metoder, der øger trivsel og livskvalitet for mennesker med udviklingshæmning og demens?
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 29 Nov 2024 |
Publication status | Published - 29 Nov 2024 |
Event | FoU dag 2024: UCN - UCN, Aalborg, Denmark Duration: 29 Nov 2024 → 29 Nov 2024 |
Conference
Conference | FoU dag 2024 |
---|---|
Location | UCN |
Country/Territory | Denmark |
City | Aalborg |
Period | 29/11/24 → 29/11/24 |
Other | Forsknings- og udviklingsdag i Professionshøjskolen UCN |