Abstract

Forskning viser at opsporing, diagnosticering og behandling af demens hos personer med intellektuelle udviklingshandicap er komplekse og adskiller sig væsentligt fra demens i den generelle befolkning. Symptomerne er ofte subtile og vanskelige at adskille fra almindelig aldring og udviklingshæmning (Lautarescu, Holland, & Shahid, 2017). Med den stigende levealder øges risikoen for demens, især blandt personer med Downs Syndrom, som har en markant højere risiko for at udvikle Alzheimers sygdom i en ung alder. Diagnosticering er udfordrende på grund af det allerede lave kognitive funktionsniveau (Salem & Jørgensen, 2013). Da personer med udviklingshæmning ofte bor i bofællesskaber, har det pædagogiske personale behov for metoder til at sikre trivsel og livskvalitet for disse borgere.
Projektets forskningsspørgsmål er som følger: Hvordan kan man via socialpædagogisk viden om udviklingshæmning og sundhedsfaglig viden om demens udvikle social- og sundhedspædagogiske metoder, der øger trivsel og livskvalitet for mennesker med udviklingshæmning og demens?
Original languageDanish
Publication date29 Nov 2024
Publication statusPublished - 29 Nov 2024
EventFoU dag 2024: UCN - UCN, Aalborg, Denmark
Duration: 29 Nov 202429 Nov 2024

Conference

ConferenceFoU dag 2024
LocationUCN
Country/TerritoryDenmark
CityAalborg
Period29/11/2429/11/24
OtherForsknings- og udviklingsdag i Professionshøjskolen UCN

Cite this