TY - BOOK
T1 - Ad nye veje
T2 - En undersøgelse af Humanistisk Informatiks genese og udvikling samt Kommunikation og digitale mediers fremtid. Ph.d.-afhandling
AU - Mønsted, Bolette Rye
N1 - Pirkko Liisa Raudaskoski, Hovedvejleder Palle Rasmussen, Bivejleder
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - I afhandlingen undersøger Bolette Rye Mønsted, hvordan uddannelsen Humanistisk Informatik er opstået og hvorledes den har udviklet sig i perioden 1985 - 2012. Derudover undersøges og præsenteres en fremadrettet kvalitetsvurdering af Kommunikation og digitale medier med primært afsæt i uddannelsens udvikling siden 2013. Undersøgelsen er hovedsagligt datadrevet. Datagrundlaget tager sit primære afsæt i ni interviews af lektorer og professorer der alle har til knytning til uddannelsen. Som understøttende og supplerende empiriske elementer hertil, inddrages blandt andet teknologiske, politiske, kommunikative og samfundsmæssige aktører og forhold, som alle synes at have afgørende indflydelse på uddannelsens udvikling. Metodisk tager undersøgelsen sit afsæt i Situational Analysis (Clarke, 2005), hvori dataforståelsen og -analysen udgør et centralt specificeret analytisk afsæt, som muliggør en dybdegående undersøgelse af et omfangsrigt empirisk fundament.Afhandlingen præsenterer således en omfattende empirisk undersøgelse af Humanistisk Informatiks genese og udvikling samt en fremadrettet kvalitetsvurdering af Kommunikation og digitale medier.
AB - I afhandlingen undersøger Bolette Rye Mønsted, hvordan uddannelsen Humanistisk Informatik er opstået og hvorledes den har udviklet sig i perioden 1985 - 2012. Derudover undersøges og præsenteres en fremadrettet kvalitetsvurdering af Kommunikation og digitale medier med primært afsæt i uddannelsens udvikling siden 2013. Undersøgelsen er hovedsagligt datadrevet. Datagrundlaget tager sit primære afsæt i ni interviews af lektorer og professorer der alle har til knytning til uddannelsen. Som understøttende og supplerende empiriske elementer hertil, inddrages blandt andet teknologiske, politiske, kommunikative og samfundsmæssige aktører og forhold, som alle synes at have afgørende indflydelse på uddannelsens udvikling. Metodisk tager undersøgelsen sit afsæt i Situational Analysis (Clarke, 2005), hvori dataforståelsen og -analysen udgør et centralt specificeret analytisk afsæt, som muliggør en dybdegående undersøgelse af et omfangsrigt empirisk fundament.Afhandlingen præsenterer således en omfattende empirisk undersøgelse af Humanistisk Informatiks genese og udvikling samt en fremadrettet kvalitetsvurdering af Kommunikation og digitale medier.
U2 - 10.5278/vbn.phd.hum.00022
DO - 10.5278/vbn.phd.hum.00022
M3 - Bog
BT - Ad nye veje
PB - Aalborg Universitetsforlag
ER -