Affaldspædagogik mellem daginstitution og hjem

Katrine Dahl Madsen, Nanna Jordt Jørgensen, Jeppe Læssøe, Laura Egelund Nielsen

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    Abstract

    Bæredygtighed indgår som et centralt begreb i udkastet til en styrket pædagogisk læreplan for dagtilbud (2017). Her lyder et af målene indenfor temaet natur, udeliv og science, at dagtilbud skal bidrage til børns begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling. Men hvordan griber vi arbejdet med bæredygtighed an, så vi ikke lægger ansvaret over på de små skuldre, men derimod engagerer børnene i spørgsmål om bæredygtighed, miljø og klima? Og hvordan kan arbejdet indgå på en meningsfuld måde i institutionernes hverdagsliv? Denne artikel foreslår affald og genbrug som ét bud på en indgang til bæredygtighed i børnehøjde. Affald er konkret, det er sanseligt, det er nærværende og til at se – der ligger affald på legepladsen, vi træder i det på vej hjem fra børnehaven, papiret fra madpakken bliver til affald, og der ligger gamle æbler i haven og rådner.
    Original languageDanish
    JournalBørns hverdag
    Issue number1
    ISSN0908-1682
    Publication statusPublished - 2018

    Keywords

    • daycare institutions

    Cite this