Projects per year
Abstract
Det er noget helt særligt at være idrætslærer. Idrætsfaget giver adgang til læring på baggrund af kropslige indtryk og udtryk, og som idrætslærer møder man eleverne i en arena, hvor rummet, det kropsligt forankrede indhold og elevernes meget forskellige forudsætninger skaber en særlig dynamik og intensitet. De bevægelsesmæssige og sanselige oplevelser er unikke for faget, og de baner vej for fællesskab, udfordringer, liv, glæde og smerte. Undervisningen i idræt er med andre ord præget af en vitalitet, der er en drivkraft, som kan fremme læring og dannelse. Det er et privilegie for idrætslæreren, men rummer samtidig kræfter, der skal håndteres for at blive til frugtbar undervisning. Samtidig er faget forankret i og præget af samfundsmæssige tendenser og kulturelle strømninger, og aktuelle spørgsmål om sundhed, bæredygtighed, køn, etnicitet m.m. påvirker fagets formål og undervisningsprincipper. Der er på den baggrund brug for en fortløbende udvikling af fagets didaktik med afsæt i aktuelle nationale og internationale tendenser og strømninger.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Fagdidaktik i idræt |
Editors | Kasper Lasthein Madsen, Annemari Munk Svendsen |
Number of pages | 13 |
Place of Publication | Frederiksberg C |
Publisher | Frydenlund |
Publication date | 17 Nov 2022 |
Pages | 13-26 |
Chapter | 2 |
ISBN (Print) | 9788772165691 |
ISBN (Electronic) | 9788772165707 |
Publication status | Published - 17 Nov 2022 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
Projects
- 1 Finished
-
Fagdidaktik i idræt
Madsen, K. L. (Principle researcher), Munk Svendsen, A. (Principle researcher), Volshøj, E. (Co-researcher), Christensen, A. B. (Co-researcher) & Bentholm, A. L. (Co-researcher)
01/01/21 → 01/11/22
Project: Other