Afsæt for en idrætsdidaktik

Kasper Lasthein Madsen, Annemari Munk Svendsen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Det er noget helt særligt at være idrætslærer. Idrætsfaget giver adgang til læring på baggrund af kropslige indtryk og udtryk, og som idrætslærer møder man eleverne i en arena, hvor rummet, det kropsligt forankrede indhold og elevernes meget forskellige forudsætninger skaber en særlig dynamik og intensitet. De bevægelsesmæssige og sanselige oplevelser er unikke for faget, og de baner vej for fællesskab, udfordringer, liv, glæde og smerte. Undervisningen i idræt er med andre ord præget af en vitalitet, der er en drivkraft, som kan fremme læring og dannelse. Det er et privilegie for idrætslæreren, men rummer samtidig kræfter, der skal håndteres for at blive til frugtbar undervisning. Samtidig er faget forankret i og præget af samfundsmæssige tendenser og kulturelle strømninger, og aktuelle spørgsmål om sundhed, bæredygtighed, køn, etnicitet m.m. påvirker fagets formål og undervisningsprincipper. Der er på den baggrund brug for en fortløbende udvikling af fagets didaktik med afsæt i aktuelle nationale og internationale tendenser og strømninger.
Original languageDanish
Title of host publicationFagdidaktik i idræt
EditorsKasper Lasthein Madsen, Annemari Munk Svendsen
Number of pages13
Place of PublicationFrederiksberg C
PublisherFrydenlund
Publication date17 Nov 2022
Pages13-26
Chapter2
ISBN (Print)9788772165691
ISBN (Electronic)9788772165707
Publication statusPublished - 17 Nov 2022

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • Fagdidaktik i idræt

    Madsen, K. L. (Principle researcher), Munk Svendsen, A. (Principle researcher), Volshøj, E. (Co-researcher), Christensen, A. B. (Co-researcher) & Bentholm, A. L. (Co-researcher)

    01/01/2101/11/22

    Project: Other

Cite this