Abstract
Læreruddannelsen og pædagoguddannelsen har på linje med øvrige professionsbachelor- og diplomuddannelser et sigte mod, at de studerende som del af deres uddannelse skal klædes på til at kunne bidrage til udviklingen af deres professions praksis. Spørgsmålet er, hvordan denne udvikling faciliteres, samt hvordan det som studerende opleves, at det kommer til udtryk igennem uddannelsen. Det har fire uddannelser fra VIA University College sat sig for at undersøge i et forskningsprojekt, og for netop at få de studerendes bidrag og oplevelser frem, er projektet udformet som et aktionsforskningsprojekt.
Aktionsforskning kan ses som en kvalificerende indgang til udvikling af praksis – og uddannelse – med sin vægtning på deltagerinddragelse i kombination med fokus på forskning, udvikling og handling. Aktionsforskning vil kort blive introduceret, og efterfølgende vil artiklen give nogle konkrete eksempler fra forskningsprojektet på, hvordan aktionsforskning som en ydre ramme kan være med til at facilitere og kvalificere udviklingen af uddannelse og praksis.
Aktionsforskning kan ses som en kvalificerende indgang til udvikling af praksis – og uddannelse – med sin vægtning på deltagerinddragelse i kombination med fokus på forskning, udvikling og handling. Aktionsforskning vil kort blive introduceret, og efterfølgende vil artiklen give nogle konkrete eksempler fra forskningsprojektet på, hvordan aktionsforskning som en ydre ramme kan være med til at facilitere og kvalificere udviklingen af uddannelse og praksis.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Liv I Skolen |
Volume | 23 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 40-51 |
Number of pages | 12 |
ISSN | 1398-2613 |
Publication status | Published - 2021 |
Keywords
- education, professions and jobs