Aktionslæring og aktionsforskning i skoleudviklingsprocesser

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel er en refleksion over aktionslæring og aktionsforskning som veje ind i at forstå og udvikle lærerprofessionen. Hovedantagelsen er, at aktionsforskning og aktionslæring åbner muligheder for at udvikle folkeskoler og samfund gennem demokratiske og reflekterede deltagelsesprocesser. Kapitlet diskuterer derfor betydningen af aktionslæring og aktionsforskning som demokratiserende måder at bedrive forskning og professionsfaglig udvikling på. Forfatteren trækker på egne erfaringer som aktionsforsker og aktionslæringskonsulent samt på erfaringer med lærerstuderendes bachelorprojekter.

Original languageDanish
Title of host publicationAktionsforskning - et læringsperspektiv
EditorsJulie Borup, Søren Frimann, Micki Kaa Sunesen
Number of pages21
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date1 Mar 2020
Pages225-245
Chapter9
ISBN (Print)978-87-412-7556-7
Publication statusPublished - 1 Mar 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this