Alsidig literacypædagogik i daginstitutionen: Literacy og læringsmål - i dagtilbud og børnehaveklassen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Kapitlet argumenterer for at begrebet literacykompetence, forstået som en situationsbestemt kompetence til at deltage i en aktivitet med skriftsproglige dimensioner, definitionsmæssigt befinder sig et sted mellem begreberne læsning og kommunikative kompetencer. Dernæst drøftes en række daginstitutionseksempler på aktiviteter med skriftsproglige dimensioner, og det bliver klart, at skriftsproget er en del af hverdagen for de fleste børn. Netop dette hverdagsskriftsprog, som ofte er båret af barnets interesser, er udgangspunktet for en alsidig literacypædagogik i daginstitutionen, som i kapitlets sidste del skitseres gennem otte arbejdsprincipper.
Original languageDanish
Title of host publicationLiteracy og læringsmål - i dagtilbud og børnehaveklassen
PublisherDafolo
Publication date2016
ISBN (Print)978-87-7160-175-6
Publication statusPublished - 2016
Externally publishedYes

Cite this