Arbejde med krop og bevægelse

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Dette kapitel sætter fokus på hvordan aktiviteter med krop og bevægelse kan inddrages et aktivt og vitaliserende felt inden for social- og specialpædagogikken. Her gives en introduktion og en oversigt over feltet, samt konkrete bud på hvordan pædagoger kan støtte og stimulere det enkelte menneske til kropslig udfoldelse, god trivsel, læring, udvikling og deltagelse gennem en kropslig pædagogisk praksis. Her bidrages til en forståelse af mennesker med særlige forudsætninger, med vægt på det kropslige og bevægelsesmæssige perspektiv, samt gives forslag til kropslige og bevægelsesmæssige tiltag med pædagogiske mål for øje.
Kapitlet bygger videre på kap 5 ”Menneskets fysiske, motoriske og sansemæssige forudsætninger og udvikling” og kap.11 ”Bevægelser og idrætsaktiviteter i pædagogisk praksis” i Grundbogen Pædagogik, Introduktion til pædagogens grundfaglighed (Gravesen 2015). Derudover kan kap.27 i Pædagogik i dagtilbud (Gravesen 2016) og kap.18 i Pædagogik i skole og fritid (Gravesen 2017) også give inspiration til indholdet i arbejdet med krop og bevægelse i det special- og socialpædagogiske felt.
Original languageDanish
Title of host publicationSocial- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
EditorsTim Vikær Andersen
Number of pages20
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date15 Jan 2019
Pages384-405
Chapter24
ISBN (Print)978-87-412-6967-2
Publication statusPublished - 15 Jan 2019

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • inclusion
  • health, nutrition and quality of life

Cite this