Arrangementet som pædagogisk handlingsform: pædagogers faglighed i skole og SFO

Doris Overgaard Larsen, Gro Hellesdatter Jacobsen, Ole Steen Nielsen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Med skolereformen fra 2014 har pædagoger fået en ny rolle i skolen, hvor de bl.a. varetager ”understøttende undervisning”. Det er dog stadig ikke helt klart, hvad pædagoger kan bidrage med i skolen, og hvordan deres bidrag forholder sig til lærernes. Med denne artikel præsenterer vi, med udgangspunkt i et almenpædagogisk perspektiv, et mere udfoldet bud på, hvad pædagoger kan bidrage med i skolen, og særligt hvordan de kan bidrage til at mindske marginalisering af børn. Vi argumenterer for, at pædagoger frem for at benytte sig af tydeligt instruerede aktiviteter, der minder om lærernes undervisning, med fordel kan benytte sig af arrangementet som en pædagogisk handlingsform, hvor den pædagogiske intention bevidst holdes svag for børnene. Hermed kan pædagoger bruge deres pædagogiske faglighed til at fremme børns medvirken i egne lærings- og dannelsesprocesser samt mindske marginalisering i skole og SFO.
Original languageDanish
JournalForskning i pædagogers profession og uddannelse
Volume4
Issue number1
Pages (from-to)33-46
Number of pages14
ISSN2446-2810
DOIs
Publication statusPublished - 9 Mar 2020

Keywords

  • children and youth

Cite this