Abstract
Børn i dagtilbud udvikler sig i de praksisser, som de har adgang til. De bidrager til at forme det fælles hverdagsliv på måder, som giver dem bedre råderum her og nu. Nogle børn oplever sårbargjorte deltagelsesbetingelser i hjem og/eller institution. Som svar på problemet har vi udviklet en aktiv velfærdslovgivning, og i dagtilbud tilrettelægges der pædagogisk forebyggelse og tværfagligt støttende indsatser. Imidlertid har de pædagogiske interventioner ofte en skærmende, individualiserende og kompensatorisk orientering. Det kan betyde, at forældreviden og viden fra børneperspektivet sættes i skyggen til fordel for professionsfaglig viden om ”særlige børns/familiers vanskeligheder”. Hvordan er det muligt at arbejde i sårbargjorte deltagelsesbetingelser i dagtilbud, uden af forældres viden marginaliseres, og uden at de professionelles faglighed og tvivl lades i stikken? Det spørgsmål søger oplægget at besvare med afsæt i empiri om børn med handicap.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 26 Oct 2020 |
Place of Publication | Københavns Professionshøjskole |
Media of output | Online |
Publication status | Published - 26 Oct 2020 |
Event | Barnets første 1000 dage - UC VIA og KP (aflyst pga corona), Århus og København, Denmark Duration: 29 Sept 2020 → … https://www.ucl.dk/det-sker/gratis-konference---barnets-foerste-1000-dage |
Conference
Conference | Barnets første 1000 dage |
---|---|
Location | UC VIA og KP (aflyst pga corona) |
Country/Territory | Denmark |
City | Århus og København |
Period | 29/09/20 → … |
Internet address |