At blotte sig - om nervøsitet i rollespil

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Et casestudie med survey og interview på socialrådgiveruddannelsen i Holstebro peger på et paradoks i et kommunikationskursus med rollespil. På den ene side får kurset positive evalueringer af de deltagende studerende, på den anden side beskriver nogen en sårbarhed og nervøsitet, der gør det svært for dem at deltage i kurset. De beskriver rollespil som en grænseoverskridende position, hvor egne forventninger og tanker om medstuderendes og underviseres bedømmelse af ens performance kan fjerne fokus fra muligheden for at træne og lære kommunikation.
Formålet med kapitlet er at beskrive disse studerendes oplevelser af nervøsitet i forhold til at 'blotte sig' foran medstuderende. Kapitlet reflekterer desuden over, hvordan undervisere kan hjælpe de studerende med at lave nervøsiteten være en del af settingen uden at læringpotentialet ødelægges. Denne refleksion tager udgangspunkt i såvel casestudiets resultater som i forfatterens erfaringer som underviser på kommunikationskurset.
Original languageDanish
Title of host publicationSimulationsbaserede undervisningsmetoder : fra teori til praksis
EditorsJette Henriksen, Johanne Grøndahl Glavind, Vibeke Røn Noer
Number of pages19
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherGad
Publication date28 Apr 2022
Pages101-119
Chapter5
ISBN (Print)9788712065517
Publication statusPublished - 28 Apr 2022

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this