At knække den danske uddannelseskode: om studerende med anden etnisk baggrund end dansk i de pædagogiske uddannelser.

Anders Hamming, Cecilia Maria Vestergaard

Research output: Book/Report/PhD thesisBookResearch

Abstract

Hvordan bidrages til integration gennem uddannelse på de pædagogiske arbejdsmarked? Det er et af de spørgsmål, som forfatterne bag den kvalitative rapport "At knække den danske uddannelses kode", giver deres svar på. Svaret er, at det gøres bl.a. ved at forholde sig bevidst til sine egne kulturelle uddannelseskoder og tage sin egen uddannelsespraksis op til revision løbende.
Forslagene er fremkommet gennem en kvalitativ undersøgelse af en række nydanskeres møde med det danske uddannelsessystem. Projektarbejde, gruppearbejde, problemorientereret og erfaringsbaseret læring var nye kulturelle koder for mange. Rapporten peger på, hvordan nogen har knækket dem, og hvordan flere kunne få hjælp til at gå samme vej gennem en systematisk indsats.
Original languageDanish
Place of PublicationEsbjerg
PublisherCVU Vest Press
Volume1
Edition1
Number of pages66
ISBN (Print)8798978527
Publication statusPublished - 2004

Keywords

  • integration
  • intercultural relations
  • retention
  • culture

Cite this