At lære gennem eksistentielle valg

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I dette kapitel er der fokus på at lære gennem valg. Dermed bevæger kapitlet sig inden for en eksistenspsykologisk for- ståelse af læring og didaktik. Grundtanken er, at mennesket i princippet selv former sit liv gennem bevidste valg og anerkender andres valg. Det er en læringsforståelse og didaktik, hvor læreren sammen med eleverne retter opmærksomhed mod elevernes valg, engagement og erkendelser. Etymologisk betyder at eksistere at gå ud (fra og af sig selv) for at en- gagere sig selv i en fælles pulje. Mødet med omverdenen og med “den anden”, fx forældre, søskende, klassekammerater og lærere, er bestemmende for, om eleven kan lære nyt om verden og om sig selv. Eleven må lære at åbne sig for verden og lade verden åbne sig for ham. Dette er en livsindstilling: et valg.
Original languageDanish
Title of host publicationDet lærende menneske
EditorsPeter Brodersen
Number of pages24
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date1 Sep 2019
Pages119-142
Chapter5
ISBN (Print)978-87-412-7555-0
Publication statusPublished - 1 Sep 2019

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this