Abstract
Artiklen undersøger udvikling af praksis i arbejdet med ældre mennesker med demens, hvor narrativer og det at lytte står centralt i omsorgsarbejdet. Med afsæt i et deltagerorienteret forskningsprojekt om pædagogers møde med ældreplejen zoomer artiklen ind på, hvordan forskere og pædagoger sammen udvikler måder at nærme sig ældre mennesker med demens. Der er fokus på at stille sig åbent lyttende og fortolkende. Analyserne trækker på empiri fra dels et feltarbejde i ældreplejen, dels en række deltagerorienterede workshops, der tog udgangspunkt i pædagogers praksisfortællinger og perspektivskifte via jeg-fortællinger (Koch & Jørgensen 2018; Jørgensen, Rothuizen & Togsverd, 2019). Analyserne viser arbejdet med demensramte menneskers perspektiver i et udviklingsforløb, hvor der med narrative greb og et fænomenologisk perspektiv sættes fokus på inddragelse af krop og følelser og udvikles metoder, der har potentiale til ’emergent listening’ (Davies, 2014).
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Tidsskrift for Socialpædagogik |
Volume | 27 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 16 - 25 |
Number of pages | 10 |
ISSN | 1398-3717 |
Publication status | Published - 2024 |
Keywords
- social work and social conditions