At nærme sig sagen. Eksempler på undervisningsforløb.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

1 Downloads (Pure)

Abstract

I denne rapport gives eksempler på undervisningsforsøg i undren og innovation i henholdsvis sygeplejerske- og pædagoguddannelsen. Disse undervisningsforsøg har eksplorativ karakter, dvs. der er tale om søgende og undersøgende processer, hvor undervisere har afprøvet og afsøgt muligheder og udfordringer med det undringsbaserede som afsæt. Eksemplerne tager afsæt både i praktikperioder men også i undervisningsforløb på uddannelsen og viser, hvordan æstetiske dimensioner kan have relevans for skabelsen af innovative processer.
Rapporten fører ind i fire undervisningsrum. Hvor Rum 1 handler om undringsprocesser, der tager sit afsæt i pædagogstuderendes oplevelser i praktikken, handler rum 2 om tilsvarende men i sygeplejeuddannelsen. Rum 3 og 4 kobler de undringsbaserede processer med skabende æstetiske dimensioner (henholdsvis musik og tegning) og finder sted i pædagoguddannelsen.
Original languageDanish
Title of host publicationAt innovere med hjertet: Undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser. : Afrapportering fra et aktionsforskningsprojekt på VIA University College 2013-2015
EditorsFinn Thorbjørn Hansen, Sine Maria Herholdt-Lomholdt, Jan Jaap Rothuizen
Number of pages17
Publication date17 Jan 2017
Pages152-169
ISBN (Electronic)978-87-996260-7-6
Publication statusPublished - 17 Jan 2017

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this

Klitnæs, H., Laursen, H., Jørgensen, K. K., & Herholdt-Lomholdt, S. M. (2017). At nærme sig sagen. Eksempler på undervisningsforløb. In F. T. Hansen, S. M. Herholdt-Lomholdt, & J. J. Rothuizen (Eds.), At innovere med hjertet: Undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser.: Afrapportering fra et aktionsforskningsprojekt på VIA University College 2013-2015 (pp. 152-169)