Abstract

Kapitlets fokus kredser om underviserens opgaver og tilgange i en undringsdreven innovations- og entreprenørskabsproces. I kapitlet reflekterer vi over spørgsmål om, hvad undervisning er eller kan være, når vi taler om undringstilgange og innovation, hvilket særligt ansvar og rolle, som kræves af
den enkelte underviser og hvorledes forholdet mellem underviser og studerende træder frem i denne form for undervisning og vejledning.
Rapportens refleksioner og pointer baserer sig på en fænomenologisk orienteret analyse af 5 timers videosekvens af undringsdialoger i kursusforløbet ”Innovation med hjertet”. Kursusforløbet forløb i foråret 2014 i VIA UC, Vækstværket Campus Randers, og deltagerne spredte sig over både færdiguddannede og studerende indenfor pædagogfaget og sygeplejen. Fokus
i videoanalysen var at se, hvilke fænomener som træder frem i forbindelse med underviserens rolle i undringsdrevne dialoger med sigte på innovation. Desuden baserer kapitlet sig på analyser af skriftlige refleksioner fra undervisere på pædagog- og sygeplejeuddannelsen samt fra en vejleder i praktikken. Disse analyser er foretaget med en induktiv og tematiserende tilgang. Endelig baserer
kapitlet sig på forfatternes egne noter og optegnelser umiddelbart efter at have været i undringsbaseret entreprenørskabsundervisning samt forfatternes egne erfaringer gennem projektperioden. Når vi i dette kapitel taler om underviseren dækker det bredt over undervisere i teorirummet samt vejledere for studerende i praktikken.
Original languageDanish
Title of host publicationAt innovere med hjertet : undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser
EditorsFinn Thorbjørn Hansen, Jan Jaap Rothuizen, Sine Maria Herholdt-Lomholdt
Number of pages13
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date17 Jan 2017
Pages185-198
ISBN (Electronic)9788799626076
Publication statusPublished - 17 Jan 2017

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this