Børn i asylsystemet: Etiske dilemmaer

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Pædagoger har en forpligtelse til at behandle børn i asylsystemet på lige vilkår med danske børn. Men på grund af deres forældre uklare retsstatus skal disse børn håndtere udfordringer, der risikerer at positionere dem i en slags voksenrolle. Samtidig er der særlige forhold knyttet til midlertidigheden i deres livssituation, der gør balancen mellem tilknytning og adskillelse særlig dilemmafyldt. Selvom de fleste pædagoger nok primært vil møde familier, efter at de har fået tildelt asyl, kan dette kapitel skærpe forståelsen af den usikkerhed, der er gået forud.
Original languageDanish
Title of host publicationFlygtningebørn i danske daginstitutioner : Pædagogiske dilemmaer og balancegange
EditorsNanna Jordt Jørgensen, Susanne Bregnbæk
Number of pages10
PublisherDafolo
Publication date2020
Pages17-26
Chapter1
ISBN (Print)978-87-7160-755-0
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • social work and social conditions
  • children and youth

Cite this