Abstract
Vi lever i dag i et gennemdigitaliseret samfund, og gennem de sidste 10 år har digitale teknologier fundet deres vej ind i vuggestuer og børnehaver. Først som nogle enkeltstående tilfælde, hvor entusiastiske pædagoger har taget teknologier i brug sammen med børnene og er blevet udfordret på, om teknologi og barndom har været den rette cocktail. Med teknologiens udvikling er der opfundet og produceret teknologier, der i højere grad taler til de små børns virkelighed og kompetencer, og med den nye dagtilbudslov og den styrkede pædagogiske læreplan bliver digital dannelse et af de forhold, dagtilbuddet lovmæssigt skal arbejde med.
Vores tilgang til digitale teknologier er kulturanalytisk og optaget af den faktiske pædagogiske praksis. Det betyder, at vi har en særlig opmærksomhed rettet mod at favne og forstå hverdagens praksisser og de udfoldelsesmuligheder, de giver børn. I denne bog er fokus rettet mod at belyse brugen af teknologier og medier i dagtilbud som en del af den pædagogiske praksis. Ikke som
noget særligt, der er forbeholdt ildsjæle, men som en integreret og naturlig del af pædagogens arbejde i dag.
Bogen er inddelt i to hoveddele. Den første del – Mediepædagogisk viden og teori – giver et teoretisk og vidensmæssigt grundlag for det pædagogiske arbejde med medier og teknologier i dagtilbud. Den anden – Digitale teknologier og medier i praksis – giver indsigt i de nye praktiske pædagogiske muligheder, som arbejdet med digitale medier tilbyder.
Vores tilgang til digitale teknologier er kulturanalytisk og optaget af den faktiske pædagogiske praksis. Det betyder, at vi har en særlig opmærksomhed rettet mod at favne og forstå hverdagens praksisser og de udfoldelsesmuligheder, de giver børn. I denne bog er fokus rettet mod at belyse brugen af teknologier og medier i dagtilbud som en del af den pædagogiske praksis. Ikke som
noget særligt, der er forbeholdt ildsjæle, men som en integreret og naturlig del af pædagogens arbejde i dag.
Bogen er inddelt i to hoveddele. Den første del – Mediepædagogisk viden og teori – giver et teoretisk og vidensmæssigt grundlag for det pædagogiske arbejde med medier og teknologier i dagtilbud. Den anden – Digitale teknologier og medier i praksis – giver indsigt i de nye praktiske pædagogiske muligheder, som arbejdet med digitale medier tilbyder.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | Frederikshavn |
---|---|
Publisher | Dafolo |
Number of pages | 96 |
ISBN (Print) | 978-87-7160-577-8 |
Publication status | Published - 10 Oct 2018 |
Series | Pædagogik og læring |
---|
Keywords
- children and youth
- Media, communication and languages
- aesthetics, design and media
- learning, educational science and teaching
- education, professions and jobs