Børnemiljøprojektet: Pædagogisk arbejde med børnemiljø og børns perspektiver i dagtilbud

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPaperCommunication

Abstract

Børns perspektiver i udvikling af gode børnemiljøer
Indsatsen for udvikling af et ”fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø” (Dagtilbudsloven, §7) har i en årrække været obligatorisk i samtlige danske dagtilbud. I den danske dagtilbudslov står: ”
Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og børns oplevelser af børnemiljøet skal inddrages under hensyntagen til børnenes alder og modenhed.” (Dagtilbudsloven, §8, stk.5). Inddragelse af børns perspektiver i arbejdet med børnemiljøet er således en lovgivningsmæssig forpligtelse, men
der mangler viden om, dels hvordan pædagogerne inddrager børn, og dels hvilken betydning denne inddragelse har for såvel pædagogikken som børnekulturen. Vi er særligt optaget af, i hvor høj grad børns oplevelser af glæde og frygt spiller sammen med pædagogers vurderinger af, hvad et godt
børnemiljø kan være, samt om det gode børnemiljø giver børn mulighed for at overskride sig selv fysisk, psykisk og æstetisk.
Original languageDanish
Publication date10 Nov 2016
Publication statusPublished - 10 Nov 2016
EventBIN-Norden: Fears and Pleasures in Nordic Childhood - Lysebu, Oslo, Norway
Duration: 10 Nov 201611 Nov 2016
http://bin-norden.org/bin-konferanse/bin-conerence-2016/

Conference

ConferenceBIN-Norden
LocationLysebu
CountryNorway
CityOslo
Period10/11/1611/11/16
Internet address

Keywords

  • child culture

Cite this