Activities per year
Abstract
Artiklen har fokus på, hvorledes børneperspektiver fremtræder og anvendes på daginstitutionsområdet. I første del af artiklen anlægges en teoretisk udredende tilgang til begrebet børneperspektiver. I anden del fokuseres der med afsæt i et empirisk baseret forskningsprojekt på børneperspektiver i relation til evaluering af den pædagogiske læreplan i daginstitutioner. Der anlægges en arenatilgang med en kommune som case i dette studie. Børneperspektiver i pædagogisk praksis forstås dermed som et resultat af en lang række samvirkende processer på hele den kommunale arena, der involverer mange forskellige aktører på forskellige niveauer. Projektet peger på relevansen i at anvende tre optikker i studiet af børneperspektiver i pædagogisk evaluering: en dannelsesmæssig, en informantorienteret og en medskabende tilgang. De empiriske analyser på såvel forvaltnings- som institutionsniveau i en dansk middelstor kommune tegner et paradoksalt billede af situationen. På den ene side er der stor bevågenhed på området og ønske om udvikling, og på den anden side er der tendens til, at børneperspektiver hovedsageligt ses som en del af den almene pædagogiske praksis, og at disse perspektiver udgrænses, når evaluering er i fokus. I det omfang børneperspektiver indgår i evalueringen af læreplanen, positioneres børnene hovedsageligt som informanter og den dannelsesmæssige og medskabende tilgang tenderer at forsvinde ud af billedet.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 2 |
Journal | Tidsskrift for Socialpædagogik |
Volume | 21. årgang |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 15-27 |
Number of pages | 13 |
ISSN | 1398-3717 |
Publication status | Published - 20 Jun 2018 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
-
Børneperspektiver i professionspraksis
Jens H Lund (Introductory speaker)
28 Sept 2021Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
File -
Socialpædagogik og stemmer der skal høres
Jens H Lund (Paricipant), Dina Dot Dalsgaard Andersen (Paricipant) & Jens H Lund (Paricipant)
28 Nov 2018Activity: Participating in or organising an event types › Conference
File