TY - GEN
T1 - Børnestavning – en vej til viden om stavning?
AU - Engmose, Stine Fuglsang
N1 - Om forskerklummen Forskerklummen er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. Forskerklummen henvender sig til forskere og fagpersoner, der interesserer sig for literacy. Forskerklummen redigeres af Kristine Kabel, adjunkt ved DPU, Aarhus Universitet og Lene Storgaard Brok, centerleder i Nationalt Videncenter for Læsning.
PY - 2020/8/10
Y1 - 2020/8/10
N2 - Jeg vil i klummen fremsætte det synspunkt, at undervisning med børnestavning ikke alene kan gøre danske børnehaveklassebørn bedre til at udnytte skriftens lydprincip for enkeltbogstaver, men også kan understøtte udviklingen af anden viden om danske ords stavemåder. Mit synspunkt bygger på resultater fra en dansk træningsundersøgelse, jeg har lavet som en del af mit ph.d.-projekt om undervisning med børnestavning (Engmose, 2019). Enkelte resultater fra international forskning understøtter synspunktet, men jeg fremhæver her i klummen, at der er brug for flere undersøgelser, der belyser, hvor meget børn kan lære om stavning fra undervisning med børnestavning.
AB - Jeg vil i klummen fremsætte det synspunkt, at undervisning med børnestavning ikke alene kan gøre danske børnehaveklassebørn bedre til at udnytte skriftens lydprincip for enkeltbogstaver, men også kan understøtte udviklingen af anden viden om danske ords stavemåder. Mit synspunkt bygger på resultater fra en dansk træningsundersøgelse, jeg har lavet som en del af mit ph.d.-projekt om undervisning med børnestavning (Engmose, 2019). Enkelte resultater fra international forskning understøtter synspunktet, men jeg fremhæver her i klummen, at der er brug for flere undersøgelser, der belyser, hvor meget børn kan lære om stavning fra undervisning med børnestavning.
UR - https://videnomlaesning.dk/viden-og-vaerktoejer/forskerklummen
M3 - Indlæg i netbaserede medier
ER -