Abstract

Pædagogstuderende fra Professionshøjskolen Absalon har været i en SFO og introducere SFO-børn til forskellige erhverv en eftermiddag via workshops. Inden at de studerende introducerer børnene til et erhverv, har de i deres undervisning gjort sig erfaringer med et erhverv via en fagperson og sammen med deres undervisere reflekteret over, hvordan et erhverv didaktisk kan gribes an at formidle til børn. Dette kunne også gennemføres på læreruddannelsen i forbindelse med at integrere praksisfaglighed i skolens forskellige fag. I artiklen præsenterer vi ideen med projektet “Børnesvendebrev”. Herudover udfoldes en social- og sundhedshjælperworkshop med hovedvægt på, hvordan pædagogstuderende gennemfører erhvervsaktiviteter i SFO. Efter endt workshop får børnene et børnesvendebrev, hvor de pædagogstuderende fortæller om erhvervet. Det eksemplificeres også hvordan tiltagene kan bruges af lærerstuderende f.eks. i forbindelse med at de varetager formidling af "uddannelse og job” og praksisfaglige aktiviteter. Artiklen er empirisk baseret på interviews af pædagogstuderende og af observationer af undervisningen af studerende og de studerendes workshops med børnene i SFO-en.
Original languageDanish
JournalUnge Paedagoger
Volume83
Issue number4
Pages (from-to)85-94
Number of pages10
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - 2023

Cite this