Børns og unges forudsætninger, kompetencer og udviklingsmuligheder - herunder pædagogens rolle i forhold til børn med særlige behov.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Kapitlet redegør for den tætte sammenhæng mellem forudsætninger og kompetencer og argumenterer for, at man ikke kan se på forudsætninger uden samtidig at beskrive den sammenhæng, hvori de skal bruges. De psykiske byggesten, som er fundamentet i barnets omgang og møde med verden, beskrives, idet pædagogens opgave i skole og fritidsinstitutioner er at støtte og facilitere udvikling, læring og trivsel hos børn og unge. Viden om vores psykiske grundstruktur har betydning for tilrettelæggelse af den pædagogiske praksis. Sidst i kapitlet er der fokus på børn med særlige behov og forudsætninger.
Original languageDanish
Title of host publicationPædagogik i skole og fritid
Number of pages16
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2017
Pages391-405
ISBN (Print)978-87-4126-555-1
Publication statusPublished - 2017

Cite this