Abstract
Det er ikke altid helt ligetil og enkelt for læsevejledere og ordblindelærere at rådgive kolleger og forældre om, hvorvidt en elev i skriftsprogsvanskeligheder skal lyttelæse eller læse konventionelt til frilæsning. Heldigvis er der hjælp at hente, hvis man giver sig tid til at belyse de forskellige faktorer, der har betydning for beslutningen. Artiklen indleder med at skitsere baggrunden for vores fokus samt den elevgruppe, artiklen omhandler. Derefter danner den lektiologiske grundmodel ramme for en analyse af to cases, der har til formål at belyse kompleksiteten i, hvordan vi som fagpersoner rådgiver i forhold til frilæsning. Afslutningsvis argumenterer vi for, at vi som fagprofessionelle er nødt til at forholde os aktivt til elevens skriftsprogskompetence, og at vores vejledning ligeledes skal tilpasses den enkelte elev og den givne læringssituation med de læsekrav, som den indbefatter.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Viden om Literacy |
Issue number | 36 |
Pages (from-to) | 60-67 |
Number of pages | 8 |
ISSN | 2246-6517 |
Publication status | Published - 25 Sept 2024 |