(Be)Draget ind i legen: når pædagoger deltager i børns ’frie’ leg

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Abstract

Der ses en tendens til, at pædagoger vælger at understøtte børns frie leg ved at holde sig ude af den. Denne artikel foreslår, at pædagoger godt kan blande sig i børns leg uden det går ud over legens og børnenes frihed. Faktisk kan pædagogers indblanding medvirke til, at legen bliver mere levende og fri, og dermed virke berigende på legen. Det forudsætter dog, at børnene oplever pædagogens indblanding som en implicit del af legen. Det vil sige, at de oplever, at det er legen, der leger med dem og ikke pædagogen. En hovedpointe i artiklen er, at det sker, når pædagogen deltager på forførende, bedragende, men samtidigt selvudslettende måder.
Original languageDanish
Title of host publicationLegens magi : om det professionelle arbejde med at forstå, understøtte, inspirere og rammesætte 1-6 årige børns leg
EditorsLise Hostrup Sønnichsen, Hanne Hede Jørgensen
Number of pages16
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date23 Sep 2019
Pages127-142
Chapter7
ISBN (Print)9788750052920
Publication statusPublished - 23 Sep 2019

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • educational science
  • play

Cite this

Lund, O. (2019). (Be)Draget ind i legen: når pædagoger deltager i børns ’frie’ leg. In L. H. Sønnichsen, & H. H. Jørgensen (Eds.), Legens magi: om det professionelle arbejde med at forstå, understøtte, inspirere og rammesætte 1-6 årige børns leg (pp. 127-142). Akademisk Forlag.