Abstract

Jeg er mig selv som pædagog, synger vores studerende, og det er nok også det traditionelle svar -og det svar man næsten kunne nøjes med, før der kom fokus på myndighedsperson og viden. Hvor man før måske kunne komme langt, bare man kunne besvare spørgsmålet ”hvad for en pædagog vil du være?”, så er det i dag ikke tilstrækkeligt for, at man kan være en myndig pædagog. Skal man frigøre sig fra far og mor, stå på egne ben og være myndig, så må man kunne svare på spørgsmålet ”hvordan vil du være pædagog?”. For pædagog kan man, som moderen sagde, være på forskellige måder. Men faren har ret i, at pædagog også forpligter. De to, faren og moren, kører i hver sit spor, men de arbejder ikke sammen om den studerendes myndiggørelse og myndigblivelse. Hvor mon den er, den røde tråd? Hvor er pædagogikkens inderside? Hvor er faget pædagogik, det fag der på en gang forpligter og frisætter?
Original languageDanish
Article number1
JournalTidsskrift for Socialpædagogik
Volume23
Issue number1
Pages (from-to)1-4
Number of pages4
ISSN1398-3717
Publication statusPublished - Jun 2020
EventTemadag om kernefaglighed - Diakonhøjskolen i Aarhus, Aarhus, Denmark
Duration: 9 Sep 20209 Sep 2020

Conference

ConferenceTemadag om kernefaglighed
LocationDiakonhøjskolen i Aarhus
CountryDenmark
CityAarhus
Period09/09/2009/09/20

Keywords

  • educational science

Cite this