Behov for et tydeligt teknologibegreb: om teknologi og teknologisk dannelse i STEM

Keld Nielsen, Pernille Kaltoft, Lykke Brogaard Bertel, Martin Krabbe Sillasen

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Der er en voksende erkendelse af, at teknologisk udvikling øger kompleksiteten i verden. Tekno-logi er en af de stærkeste kræfter der former samfundets udvikling. Det er nødvendigt at udvikle undervis-ning som fører til teknologisk dannelse – en bred forståelse af teknologi og teknologiens rolle i samfun-det. Men fagligt og didaktisk er teknologi fortsat langt fra veletableret som STEM-område i grundskolen.Denne udfordring er taget op i en række lande, og der er behov for at vi i Danmark også gør det. I denne aktuelle analyse peger vi på en række nationale forhold der spiller en rolle, ligesom vi giver en række eksempler på beskrivelser af teknologi og teknologisk dannelse i undervisningskontekst
Original languageDanish
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Issue number4
Pages (from-to)95-115
Number of pages21
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • natural science

Cite this