Betydningsskabende og kommunikative processer - et must

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

    Abstract

    Dette kapitel tager udgangspunkt i en konkret undervisningssituation i 2. klasse . Efter at have læst en billedbog i klassen får eleverne lyst til at lave deres egne billedbøger til en børnehaveklasse. Aktiviteten bliver modelleret skrivning ud fra elevernes idéer – og hvordan harmonerer det med literacybegrebet og klassens læringsmål? Dette diskuteres i det efterfølgende, hvor en forståelse af literacybegrebet præsenteres, og hvor læringsmål ses som dynamiske. Når læringsmål ses som dynamiske, sætter de kursen for klassens og elevernes læring, og der er både plads og rum til afstikkere, når læreren med sin professionelle viden og sit overblik holder den langsigtede kurs og også justerer de aktuelle læringsbehov i forhold til elevernes læringsbehov. Tankerne bag denne bog introduceres således her. Afslutningsvis præsenteres bogens øvrige kapitler i forhold til bogens tema meningsskabende og kommunikative processer – et must.
    Original languageDanish
    Title of host publicationLiteracy og læringsmål i indskolingen
    EditorsKirsten Friis, Dorte Østergren-Olsen
    Number of pages15
    Volume2
    Place of PublicationFrederikshavn
    PublisherDafolo
    Publication date8 Sep 2017
    Pages7 - 22
    Article number1
    ISBN (Print)978-87-7160-332-3
    Publication statusPublished - 8 Sep 2017
    SeriesLiteracy og læring i fokus
    Number2

    Keywords

    • learning, educational science and teaching
    • schools, courses and institutions
    • Media, communication and languages

    Cite this