Bevægelse i specialpædagogisk undervisning - en fænomenologisk undersøgelse af bevægelsens betydning for læring og udvikling

Thomas Bille, Mette Schmidt, Göran Krantz

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I de senere år har der været stærkt politisk fokus på nødvendigheden af at inkludere bevægelse i skoleundervisningen. Omdrejningspunktet i såvel den praktiske indsats som forskning på området har primært været fysiske tiltag såsom motion, gymnastik og idræt med det formål at styrke sundhed, trivsel og læring blandt børn i skolen. Ikke desto mindre er der problemer med at integrere bevægelse direkte i undervisningen. Dette gælder i høj grad også i specialundervisningen. Derfor er der brug for at se på nye forståelser af bevægelse i skolen, som kan udvikle bevægelsesorienteret praksis. I denne artikel med case i specialundervisningen på Skolehjemmet Marjatta belyser vi, hvordan varieret brug af bevægelse i undervisningen har betydning for væsentlige aspekter af funktionsnedsatte elevers udvikling og læring. Der præsenteres en holistisk forståelse af bevægelse i undervisningen og nye perspektiver på, hvordan bevægelse kan integreres meningsfuldt i undervisning i pædagogiske situationer.
Original languageDanish
Article number6
JournalForskning i pædagogers profession og uddannelse
Volume2
Issue number1
Pages (from-to)67-78
Number of pages12
ISSN2446-2810
Publication statusPublished - 2018

Keywords

  • children and youth

Cite this